onsdag 11 februari 2009

"Jag trodde att vården var gratis"



Jag höll på att sätta teet i strupen när jag satt och googlade. Av någon anledning kom jag in på livmoderhalscancer och fick veta att även jag, som är under 26, får vaccinera mig. Vad gött, tänkte jag och undrade om det var ett standardpriset på 150 :- som gällde för läkarbesök, eller kanske helt gratis!
Jag läste vidare och vips fick jag en däng på käften. Gardasil (som vaccinet heter) kostar över 1000 :-. Per dos. Och jag kan även tillägga att det krävs tre doser för att få ett fullgott skydd.
Jag frågade mig själv vad det är vi betalar skatt för egentligen och fick bara tystnad till svar. Staten kräver skattepengar av oss medborgare för bland annat fri sjukvård. FRI SJUKVÅRD. Det är inte nog med att det kostar 150 :- att få träffa en doktor, ska man sedan ha medicin för sin eventuella åkomma kan sommarens semesterkassa kyssas farväl. Alla har inte råd med semester heller, så de får nalla på matpengarna istället. Vilket tufft val: svälta ihjäl eller dö av cancer. Ibland funderar jag över vilket alternativ jag skulle välja.
Jag undrar var den där "fria sjukvården" är någonstans. Den har fått samma status som häxor och tomtar än gång hade. Alla pratar om den men ingen har sett den. Kanske finns den inte överhuvudtaget; det är bara en skröna eller saga som man lugnar ner sina barn med, som hundhimlen där allt är gjort av grisöron.
Jag har gett upp hoppet om den fria vården, liksom jag en gång slutade tro på tomten. För det är lika dumt att tro på någotdera. Jag tänker inte ljuga. Det var precis lika illa med den förra regeringen vad gäller sjukvårdspolitiken, men det är någonting med den här regeringen som stryker mig mothårs.

"Hon såg ljuset i tunneln. Tyvärr var det Alliansen på turné."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar